ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
پرسش : چرا ما باید تقاص گناه حضرت آدم و حوا (ع) را بدهیم؟ مگر نفرمود کسی را به خاطر جرم دیگری مجازات نمیکنم؟ آیا این تناقض نیست؟ شاید ما دلمان نمیخواست به این دنیا بیاییم.
پاسخ :
این سؤالات و شبهات بیشتر به خاطر
اطلاعات غلط رایج شده از حقایق هستی و نیز مخلوط کردن مباحث متفاوت
ایجاد میشود. برای روشن شدن موضوع باید به چندین نکته توجه نمود. از
جمله:
الف – سؤال، مشورت و نظرخواهی برای کسی است که به آن نیاز دارد و
خدواند علیم، حیکم، هستی و کمال محض و غنی است. لذا نیازی به نظرخواهی
و مشورت یا کسب اجازه ندارد. پس در مورد خلقت خود از کسی نظرخواهی
نکرده و با کسی مشورت ننموده و نمینماید.
ب – بسیاری گمان میکنند که هبوط حضرت آدم و حوا (ع) به زمین به خاطر
گناهشان بوده است. لذا از یک سو این هبوط را نوعی عذاب قلمداد میکنند
و از سوی دیگر معترض میگردند که ما چرا باید به خاطر گناه آنها از
بهشت رانده شده و در زمین زندگی کنیم؟! در حالی که اصلاً چنین نیست.
بلکه خداوند قبلاً از خلقت حضرت آدم (ع) به ملائکه فرمود که میخواهم
در زمین «خلیفه» قرار دهم و همین امر موجب سؤال آنها شد که چرا یک آدم
خلق شده از خاک را خلیفه میکنی؟! ما را خیلفه قرار بده که فاثد
نیازهای مادی و تبعات آن هستیم و تو را تسبیح میکنیم:
«وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ
خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ
الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ
إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ» (البقره، 30)
ترجمه: و چون پروردگارت بفرشتگان گفت: من میخواهم در زمین جانشینى
بیافرینم گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مىآورى که تباهى کنند و خونها
بریزند؟ با اینکه ما تو را به پاکى مىستائیم و تقدیس مىگوییم؟ گفت من
چیزها میدانم که شما نمیدانید
ج – آن بهشتی که حضرت آدم (ع) با همسرش حوا (ع) در آن زندگی میکردند، آن بهشت اخروی نبوده است. چرا که نه به آن شیطان راه دارد و نه از آن کسی اخراج میگردد. مضاف بر این که آن بهشت در قیامت برپا میشود. بلکه آنها در «جنت» زندگی میکردند که ممکن است در همین زمین بوده باشد و یا در نهایت جنت برزخی. جنت یعنی جای سر سبز و خوش.
ترجمه: اى فرزندان آدم! ما بر شما لباسى فرو فرستادیم که عورتهاى شما را مىپوشاند و نیز پوششى زیبا نازل کردیم، و لباس تقوا بهتر است که آن از آیات خدا است، شاید ایشان متذکر شوند.
www.x-shobhe.com
--------------------------------------------------
در قران کریم اصطلاحاتی آمده است که الزاماً به همان معنایی که در ظاهر دارند نیستند، مثلا آتش جهنم که مخاطب را به فکر آتش این دنیا می اندازد و شروع به مقایسه با آن می کند در حالیکه اینگونه نیست.آتش جهنم شباهتی به آتش این دنیا ندارد و حتی در روایاتی آمده که این آتش صاحب شعور است و گناهکاران را تشخیص می دهد و نیز علاوه بر جسم روح را نیز می سوزاند! اما قران کریم برای آنکه مخاطب بتواند تا حدی موضوع را تشخیص دهد از واژه آتش استفاده کرده است.مفاهیمی که در خصوص جهان آخرت از آنها نام برده می شود از سنخ این دنیا نیستند که با مقیاس های مادی بتوان آنها را توصیف کرد.توصیفات بهشت مثل بودن درخت در آنجا نیز چنین حالتی دارد و درختان بهشتی شباهتی به درختان دنیا ندارند.لباس بهشتیان شبیه لباس دنیایی نیست وملائک شبیه پرندگان بال ندارند و نظایر این
....لذا لازم است با واژه های قرانی بیشتر آشنا شویم تا گرفتار شبهه افکنی هایی از این دست نباشیم