پیامبر اکرم(ص) بارها با اعلام عبارت «صَلُّوا کَمَا رَأَیْتُمُونِی أُصَلِّی»؛
[1]
(نماز خودتان را آنگونه بخوانید که من میخوانم) اجزاء نماز را برای مردم
تبیین کرده که گزارشهای آن در منابع تاریخی و حدیثی فریقین وجود دارد.
[2]
همچنین در منابع روایی، شیوه نماز خواندن امامان(ع) نقل شده است.
[3] به عنوان نمونه، گزارشی وجود دارد که امام صادق(ع) بهترین شیوه برای خواندن نماز را به یکی از یاران خویش آموزش میدهد:
ابراهیم بن هاشم از حماد بن عیسى گفت: روزى امام صادق(ع) به من فرمود: «اى حماد! آیا میتوانى خوب نماز بخوانى؟
به امام عرض کردم: سرورم! کتاب حریز درباره نماز را در حافظهام دارم.
حضرت فرمود: «عیبى ندارد، اکنون برخیز و نماز بخوان».
حماد میگوید: در برابر حضرت بپاخاستم و رو به قبله نمازم را آغاز کردم.
سپس به رکوع رفته و سجده کردم. امام فرمود: «اى حماد! نیکو نماز نمیخوانى!
زیبا نیست که فردى از شما شصت یا هفتاد سال سن داشته باشد و یک نماز با
آداب و حدود کامل نخواند!».
حماد میگوید: در خود احساس خوارى کردم و به امام گفتم: فدایت شوم، نماز
را به من بیاموز. پس امام برخاست، رو به قبله ایستاد و هر دو دستش را بر
روى ران خویش نهاد، در حالیکه انگشتانش را بسته بود و دو پاى خود را
نزدیک هم قرار داد به گونهاى که بین دو پایش به اندازه سه انگشت باز فاصله
بود و انگشتان پا را رو به قبله داشت و آنها را از قبله منحرف نساخت و با
فروتنى تکبیر گفت. سپس حمد و قل هو الله احد را شمرده خواند. آنگاه به
اندازه یک نفس در همان حال ایستادن درنگ کرد. سپس دو دست خود را تا رو بروى
صورت بالا آورد و در همان حال ایستادن تکبیر گفت. آنگاه به رکوع رفت و با
دستانى که انگشتانش باز بود، زانوى خود را گرفت و زانو را به عقب داد تا
پشت حضرت کاملاً صاف شد، به گونهاى که به سبب صافى پشت و کشیدگى گردن، اگر
قطرهاى آب یا روغن بر پشت حضرت ریخته میشد، از جایش تکان نمیخورد. دو
چشمش را بست؛ سپس سه بار شمرده فرمود: «سبحان ربى العظیم و بحمده». آنگاه
راست ایستاد و چون استقرار کامل پیدا کرد، فرمود: «سمع الله لمن حمده». سپس
در حال ایستاده تکبیر گفت و دستها را تا روبروى صورت بالا آورد. آنگاه
سجده کرد و دستها را در حالى که انگشتانش کنار هم و بدون فاصله بود، در
جلوى زانو و برابر صورت نهاد و سه بار گفت: «سبحان ربى الاعلى و بحمده» و
هیچ جاى بدن را بر جاى دیگر بدن در حالت سجده قرار نداد و بر هشت استخوان
سجده کرد: دو کف دست، دو زانو، دو انگشت شست پا، پیشانى و بینى و فرمود:
«لازم است سجده بر هفتتاى اینها قرار گیرد و این همان است که خداوند در
قرآن فرموده است که: "و همانا سجدهگاهها براى خداست پس در کنار خداوند
هیچکس را مخوان"
[4]
و این هفتجا، پیشانى و دو کف دست و دو زانو و دو شست پا میباشد و نهادن
بینى بر زمین مستحب است». سپس امام سر از سجده برداشت و چون درست به حالت
نشسته درآمد تکبیر گفت. آنگاه بر ران چپ نشست و روى پاى راست را بر کف پاى
چپ قرار داد و فرمود: «استغفر الله ربّى و اتوب الیه». سپس در حال نشسته
تکبیر گفت و سجده دوم را به جاى آورد و در سجده دوم مانند سجده اول رفتار
کرد و در حال رکوع و سجود هیچ جاى بدن را بر جاى دیگر آن نگذاشت و در حال
سجده دستها را چون دو بال باز میکرد و ساعد را بر زمین نمیگذاشت. این
چنین امام دو رکعت نماز گزارد و انگشتان دو دست حضرت در حال تشهد بسته بود و
چون از تشهد فارغ شد، سلام داد و فرمود: «اى حماد! اینگونه نماز بخوان!».
[5]
[1].
ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على، متشابه القرآن و مختلفه، ج 2، ص
170، قم، دار بیدار للنشر، چاپ اول، 1410ق؛ علامه حلى، حسن بن یوسف، نهج
الحق و کشف الصدق، ص 423، بیروت، دار الکتاب اللبنانی، چاپ اول، 1982م؛
أبوحاتم دارمی، محمد بن حبان، صحیح ابن حبان، ج 4، ص 542 – 543، بیروت،
مؤسسة الرسالة، چاپ دوم، 1414ق؛ أبوبکر بیهقی، أحمد بن حسین، السنن الکبرى،
ج 2، ص 486، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ سوم، 1424ق.
[2]. ر.ک:
«چگونه نماز خواندن پیامبر اسلام(ص)»، 56765؛
السنن الکبرى، ج 2، ص 105. همچنین در اینباره میتوان به کتاب «سنن
النبی» نوشته علامه طباطبائی(ره) بخش نماز خواندن پیامبر اسلام(ص) مراجعه
کرد که در اینباره روایاتی از منابع حدیثی را جمعآوری کرده است.
[3].
ر. ک: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق و مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی،
محمد، ج 3، ص 334 – 335، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[5]. کافی، ج 3، ص 311 – 312.
www.islamquest.net